МЕТА: залучити до конкурсу дівчат з довгим волоссям, розширювати світогляд дітей, розвивати акторські, декламаторські здібності, прищеплювати почуття прекрасного, виховувати повагу до традицій і звичаїв українського народу.
Ведуча: Довге, пишне, блискуче волосся в усі часи вважалося окрасою жінки, невід’ємною частиною жіночої вроди. З дня народження дитини мати ретельно стежила за її волоссям: щоденно розчісувала, мила в пахучих травах, прикрашала стрічками. Згодом, коли дівчина підростала, мама чи бабуся привчали її до самообслуговування. Це були чи не найперші уроки навиків до ошатності, до праці. У всіх родинах існував непорушний звичай: уставши, дівчина мусила «навести лад», тобто розчесати волосся й заплести косу. Здавна вважалося найбільшим нехлюйством братися за будь–яку роботу чи сідати за стіл з розпущеним, нерозчесаним волоссям. Про таких казали: « У неї сорока гніздо на голові звила » або « У неї в косах сім чортів кублилося ». Громадська думка про дівочу охайність важила дуже багато. Це була своєрідна суспільна ознака, якою буде в майбутньому господиня – чепурною, працьовитою чи лінькуватою: «Яка коса, така й краса », « Подивись на косу, а подумай про господиню ». Не кожній дівчині Бог дав гарне, пишне, густе волосся. Я, наприклад, завжди заздрила тим дівчаткам і жінкам, які його мають. Сьогодні ми проведемо конкурс для дівчаток, яким вдалося зберегти, виростити, викохати таке чудове волосся. А називається наше свято « Ой, не ріж косу…» Судитиме його поважне журі, до складу яякого входять справжні поціновувачі дівочої вроди – чоловіки ( представлення журі ). А зараз запрошуємо наших конкурсанток разом з перукарями на сцену. I тур – " Презентація ” Ведуча: Учасниці повинні представитися і в довіільній формі розповісти про себе. Най вища оцінка – 10 балів. II тур – " Вікторина ” Ведуча: Зараз наші чарівні учасниці повинні дати відповіді на запитання, що стосуються ролі волосся, коси в українських народних обрядах. За кожну правильну відповідь – 1 бал. ЗАПИТАННЯ: 1. Коли відбувається обряд стрижок? ( коли дитині виповниться 1 рік ) 2. У формі якої фігури вистригали волосся? ( хреста ) 3. Куди дівали обстрижене волосся? ( спалювали, кидали у річку ) 4. У деяких регіонах перше волосся дитини закопували під фруктове дерево. Навіщо? ( щоб дитина росла разом з деревом ) 5. У якому віці дівчаткааам уперше запліітали волосся в косу? ( 3 – 5 років ) 6. Кому не дозволялося носити розпущене волосся? ( заміжнім жінкам ) 7. Коли відбувався урочистий обряд розплетення коси? ( перед весіллям ) 8. Який головний убір повинні були носити заміжні жінки? ( очіпок чи хустку ) 9. Як виглядала чоловіча зачіска "оселедець”? Чому вона мала таку назву? ( голова поголена, а на маківці – пасмо, схоже на оселедець, яке заккладали за вухо ) 10. Як виглядала чоловіча зачіска "під макітру”? Поясніть назву. ( волосся кружком обрамлювало голову. На голову вдягаали макітру, волосся, що залишалося назовні, відрізали ) 11. Якій дівчині привселюдно відтинали косу? ( тій, що не дотримувалася норм моралі ) 12. Що символізує дівоча коса? ( дівочу честь, цнотливість ) 13. Хто такі покритки? Поясніть походження слова. ( дівчатам, які вели аморальний спосіб життя, утратили честь, відтинали косу і покривали голову хусткою ) 14. Назвіть жіночі зачіски, основою яких є коса. ( коса, дві коси, "колосок”, "корзинка”, "віночок”, дрібушки ) 15. Вінок був не тільки прикрасою, але й оберегом. Від чого віночок на голові оберігав дівчину? ( від "лихого ока” та нечистої сили ) 16. З яких квітів плели весільні вінки? ( з барвінку ) 17. Чому дівчата для миття голови використовували відвар трави любистку? ( щоб хлопці любили ) III тур – " Заплети косу ” Ведуча: Дівчата традиційно намагалися дотримуватися усталених норм, з особливою ретельністю вели догляд за косою як ознакою етичних та естетичних визначень, чепурячи та прихорошуючи її різноманітними прикрасами: квітами (живими і штучними), стрічками, намистом, пофарбованим пір’ям. На Гуцульщині дівчата доплітали коси вовняними нитками, прикрашали їх китичками. Зараз засобів для оздоблення волосся набагато більше (заколки, кольорові резинки, бантики та ін.). У цьому конкурсі перукарі заплетуть нашим учасницям косу і прикрасять її сучасними чи старовинними оздобами. Максимальна оцінка – 10 балів. IV тур – " Народна мудрість ” Ведуча: Нашим конкурсанткам дали домашнє завдання: знайти прислів’я, приказки, загадки про волосся, косу. За кожну одиницю – 0,5 бала, за оформлення – 5 балів.
V тур – " Оригінальна зачіска – частина образу ” Ведуча: Чоловіки і жінки робили зачіски і прикрашали волосся з моменту виникнення людства. Примітивні люди і дикі племена у всьому світі завжди приділяли велику увагу своєму волоссю. У давнину кучеряве волосся вважалося більш привабливим, ніж пряме. Використовувалися штучні засоби для завивки. Це робили як чоловіки, так і жінки. Чоловіки завивали ще й бороди. З розвитком цивілізації способи догляду за волоссям стають більш різноманітними. У епоху Відродження з’явилися залізні щипці для накручування, фен для висушування. Людям подобалося носити довге волосся, і зачіски були дуже різноманітними. У XV ст. король Англії Генріх VIII видав наказ: чоловікам носити лише коротке волосся. Але він дозволяв відрощувати вуса і бороди. Коли ж на трон зійшов король Англії Джеймс I ( 1603 р.), чоловіки знову почали відрощувати волосся і закручувати його. Звичай носити короткі зачіски устаткувався серед чоловіків у XIX ст. Жінки сотні років носили довге волосся. У XVIII ст. в моду увійшли перуки. Деякі модниці, через неймовірну висоту і об’ємність перук, змушені були їхати на прийоми чи бали в кареті, стоячи на колінах. У XX ст. жінки почали носити різноманітні короткі зачіски. Наступний конкурс має на меті виявити творчі здібності не лише конкурсанток, але і їхніх перукарів-стилістів. Вони повинні створити образ і у довільній формі захистити його. Максимальна оцінка – 10 балів. VI тур – " Фотоконкурс ” Ведуча: У всі часи, у всі епохи жінка з довгим волоссям приваблювала художників, скульпторів. Пропонуємо журі оцінити фотороботи, моделями для яких послужили наші конкурсантки. Максимальна оцінка – 10 балів.
Журі підводить підсумки. Нагороджуються переможці.
|